Els nostres racons d'aula

QUÈ SÓN?

Els racons són una metodologia de treball i, per tant, una forma d'organitzar l'aprenentatge infanti. Els principals referents pedagògics són autors com Montesori o Decroly. La seva filosofia es basa en l'aprenentatge a través del joc, la qual cosa és un aspecte fonamental en aquestes edats, ja que permet als infants desenvolupar diferents capacitats i habilitats d'una manera lúdica. Així doncs, la metodologia de treball per racons consisteix en disposar a l'aula diferents espais amb propostes i materials diversos que permeten provocar conflictes cognitius als infants per tal d'afavorir el seu desenvolupament integral.  A més a més, els racons permeten establir relacions entre iguals i amb els adults en un clima de respecte al seu ritme individual i les seves necessitas i interesos. 

Alguns dels racons que tenim enguany a l'aula són:

1. RACÓ DE LA CUINETA: 

Es tracta d'un espai sombòlic on els infants poden jugar a ser. En apuest espai es deixa volar la imaginació i poden representar i vivenciar situacions de casa com ara posar la taula, fer el menjar, vestir als bebès, etc. 



2. RACÓ DE LA BIBLIOTECA:

La biblioteca és un espai de lectura on els infants poden visualitzar diferents imatges i conectar amb els personatges de les històries. A la biblioteca trobem "El mussol clau de sol" què és el bibliotecari que ens porta contes nous. També  tenim titelles de dits amb les que podem jugar amb les titelles per inventar diferents històries i deixar volar la nostra imaginació. També podem observar els nostres àlbums familiars i explicar qui és la nostra família.




3. RACÓ DE CONSTRUCCIONS:

El racó de construccions és un espais on els infants posen en joc les seves habilitats lògico-matemàtiques de mesura, alçada, pes i equilibri, entre d'altres. Disposen de diferents elements com ara fustes de colors i tamanys.







4. RACÓ DE JOCS DE TAULA:

El racó de jocs de ofereix diferents propostes com ara fer puzzles, encaixables, legos, pinxitos, seriacions, filar per fer collars, etc. També es posen a prova les capacitats lògicomatemàtiques, creatives i la motricitat fina.






5. RACÓ DE MODELATGE:

Aquest racó ofereix la posibilitat de manipular i experimentar amb la plastilina i diferents estris que possibiliten el seu modelatge (rodillo, ganivet, formes, etc.). No només afavorim les capacitats artístiques sino que desenvolupen la motricitat fina.





6. RACÓ D'ART: 

Aquest és un racó de creativitat i imaginació on els infants desenvolupen les seves habilitats més artístiques. Troben diferents materials desde pintura de dits, ceres i aqüarel·les fins a esponges, pinzells, gomets, ferrament, tisores, paperets, etc. Aquí els infants es poden expressar a través dels seus dibuixos.





7. RACÓ D'EXPERIMENTACIÓ: 

El racó d'experimentació és un espai de manipulació i contacte directe amb elements naturals de l'entorn com ara pinyes, castanyes, nous, fulles de la tardor, etc. Aquest entorn natural a l'aula ens permet explorar les propietats fisiques dels elements i estar en contacte continu amb la natura. Ens permet fer diferents propostes com ara trasvassaments, seriacions, classificacions, contatge, agafar els elements amb pinces, colar diferents mides, observar amb la lupa, etc.






8. RACÓ DE LES LLETRES I NÚMEROS:

Aquest racó pretén oferir un conjunt de propostes que permetin desenvolupar els aspectes logicomatemàtics i de lectoescriptura del infants. Agafant la targeta amb el seu nom, els infants poden reconèixer les lletres que el formen i discriminar-les per tal de construir-lo damunt la pissarra inmantada.






*** Per últim, cal destacar que les propostes es van canviant i adaptan per tal d'atendre a les necessitats, ritmes i interessos dels infants per tant són dinàmiques per tal de provocar nous reptes cognitius que els ajudin a seguir desenvolupant-se íntegrament. 

Comentaris