Aprenem les matemàtiques amb el mètode ABN

Totes les fotos i videos fent clic a la imatge

Enguany hem començat a treballar les matemàtiques amb una metodologia molt innovadora que ha donat molt bons resultats en educació. Es tracta del mètode Algorisme Basat en Números o ABN, que consisteix en fomentar el càlcul mental a través de la utilització de materials i objectes quotidians (botons, pinces de la roba, escuradents,...) amb el que es pretén que els infants aprenguin al seu ritme, de manera natural i a partir de situaciones pròximes i manipulables. Es tracta, per tant, d'un mètode natural, que es relaciona amb la forma espontània i intuïtiva que té el cervell per a processar els càlculs i tractar les realitats numèriques. 

Si voleu saber-ne més sobre aquest mètode, us convido a visitar la pàgina web "Método ABN para que los niños aprendan matemáticas" on podreu trobar més informació d'interès. 



En primer lloc, hem introduit UNITATS a través de simples escuradents. He repartit un parell d'escuradents mentre explicava als infants que es tratava d'1 unitat, 2 unitats... i així succesivament. Al principi es quedaven una mica estranyats per aquesta paraula, però aviat han entès que "unitat" significa "una" cosa. Cada escuradents equival a un número que el representa. D'aquesta forma hem treballat l'associació quantitat-número, així com la seva grafia.  

Ha estat molt emocionant observar com ells mateixos els empraven per representar distintes coses com ara la grafia dels números, les formes geomètriques, els seus noms, etc. Ha estat molt interessant escoltar les diferents hipòtesis que feien com ara que per formar un quadrat necessitaven quatre escuradents de manera que si en tenien 5 llavers li sobraven 1. D'aquesta forma tan simple posaven paraules a nocions matemàtiques com ara "sobra", "falten", "hi ha més que", "hi ha menys que"..., que són passes prèvies a les sumes i restes, i al càlcul mental bàsic.

En arribar als 10 escuradents, rápidament els hem lligat perquè no "escapessin", a mode de joc.  Els he explicat que en tenir deu unitats, desprès de lligar-les ara tindrem un montonet que equival a una decena. D'aquesta forma hem introduit les DECENES

Durant els dies següents, aprofitem situacions quotidianes com són l'assemblea on passem llista per contar quants d'infants han vingut a escola o mirem al nostre calendari en quin dia estem per traballar aquests números amb els escuradents i així fer la corresponencia entre els números, la grafia i la quantitat. 


Així per exemple, si hem vingt a escola 18 infants necessitarem 1 decena (que equival a 1 montonet de 10) + 8 unitats d'escuradents. 



Altres propostes que hem fet amb aquest mètode, és la resolució de problemes matemàtiques a través d'aquestes pissarres màgiques tan engrescadores. Així per exemple, els anava dient que hi havia un nin que tenia 4 caramels i la seva amiga va venir amb 3 caramels més i els havien de dibuixar dins dels saquets per desprès contar quants tenien en total, rent així una suma. De la mateixa manera hem treballat també les restes. Mireu, mireu!







Altres continguts matemàtics que hem treballat aquest primer trimestre, és la ESTADÍSTICA. La hem treballat a través de l'estadística del temps observant quants de dies havia fet sol, pluja o núvols en forma de diagrama de barres, i també a partir de la fruita que portem els Dimars i Dijous per a esmorzar. Els infants es mostren super entusiastas per veure quin grup de fruita serà el guanyador aquell dia! 

Comentaris